Szpital jest dysponentem 3 Zespołów Wyjazdowych Ratownictwa Medycznego – specjalistyczny (1)  i podstawowych (2), które realizują działania ratownicze na terenie powiatu złotowskiego w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Miejsca stacjonowania karetek znajdują się w Złotowie, Jastrowiu, Okonku.
Zespoły Ratownictwa Medycznego zapewniają całodobową gotowość do realizowania wezwań i udzielania świadczeń zdrowotnych.
Zespoły wyjazdowe karetek wysyłane są przez dyspozytorów medycznych CPR, które znajduje się w Poznaniu.

KIEDY I JAK PRAWIDŁOWO WEZWAĆ POGOTOWIE RATUNKOWE – 999/112
Według przepisów przedstawionych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego lub wizyta na szpitalnym oddziale ratunkowym (w skrócie SOR) powinny mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w stanach nagłych.

Kiedy należy zadzwonić po karetkę:

  • utrata przytomności
  • zaburzenia świadomości
  • wypadek komunikacyjny
  • drgawki, nagły
  • ostry ból w klatce piersiowej
  • zaburzenia rytmu serca
  • nasilona duszność, nagły
  • ostry ból brzucha
  • uporczywe wymioty
  • zwłaszcza z domieszką krwi
  • masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
  • masywny krwotok z dróg rodnych
  • gwałtownie postępujący poród
  • ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku
  • ukąszenia czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
  • zatrucia lekami
  • środkami chemicznymi czy gazami
  • rozległe oparzenia, udar cieplny
  • wyziębienie organizmu
  • porażenie prądem
  • podtopienie lub utonięcie
  • agresja spowodowana chorobą psychiczną
  • dokonana próba samobójcza
  • upadek z dużej wysokości
  • rozległa rana, będąca efektem urazu
  • urazy uniemożliwiające samodzielne poruszanie się

Nie należy wzywać karetki ani jechać na SOR, gdy potrzebujemy:

  • wizyty lekarskiej
  • kiedy stan naszego zdrowia nie jest zagrożony i nie wymaga natychmiastowej interwencji medycznej
  • wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
  • recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym
  • rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia
  • skierowania do specjalisty
  • badań dodatkowych i konsultacji specjalistycznych, zaleconych przez lekarza leczącego
  • zwolnienia lekarskiego
  • wniosku do ZUS
  • skierowania do sanatorium oraz wszelkich innych zaświadczeń i druków medycznych, które wystawiane są przez lekarza rodzinnego w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej

W wymienionych powyżej przypadkach należy zgłosić się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Jak wezwać karetkę
Gdy dzwonimy na pogotowie, to: przede wszystkim zachowajmy spokój!, dzwonimy pod numer alarmowy: 112 lub 999, po zgłoszeniu się dyspozytora podajemy:

  • dokładne miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne)
  • powód wezwania
  • co się stało (czy poszkodowany oddycha, rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych)
  • kto potrzebuje pomocy (dane osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, obejmujące w miarę możliwości: imię, nazwisko, płeć i wiek)
  • kto wzywa pogotowie (nasze imię i nazwisko, numer telefonu, w przypadku, gdy dzwoniącą osobą jest krewny informację o stopniu pokrewieństwa)
  • odpowiadajmy dokładnie na wszystkie pytania dyspozytora, nawet jeśli wydają się nam one bezsensowne czy błahe. To właśnie na podstawie naszych odpowiedzi dyspozytor podejmie decyzję o wysłaniu karetki pogotowia.

Źródło: NFZ, szpitale-polskie.pl

Skip to content