Szpital jest dysponentem 3 Zespołów Wyjazdowych Ratownictwa Medycznego – specjalistyczny (1) i podstawowych (2), które realizują działania ratownicze na terenie powiatu złotowskiego w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Miejsca stacjonowania karetek znajdują się w Złotowie, Jastrowiu, Okonku.
Zespoły Ratownictwa Medycznego zapewniają całodobową gotowość do realizowania wezwań i udzielania świadczeń zdrowotnych.
Zespoły wyjazdowe karetek wysyłane są przez dyspozytorów medycznych CPR, które znajduje się w Poznaniu.
KIEDY I JAK PRAWIDŁOWO WEZWAĆ POGOTOWIE RATUNKOWE – 999/112
Według przepisów przedstawionych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego lub wizyta na szpitalnym oddziale ratunkowym (w skrócie SOR) powinny mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w stanach nagłych.
Kiedy należy zadzwonić po karetkę:
- utrata przytomności
- zaburzenia świadomości
- wypadek komunikacyjny
- drgawki, nagły
- ostry ból w klatce piersiowej
- zaburzenia rytmu serca
- nasilona duszność, nagły
- ostry ból brzucha
- uporczywe wymioty
- zwłaszcza z domieszką krwi
- masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
- masywny krwotok z dróg rodnych
- gwałtownie postępujący poród
- ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku
- ukąszenia czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
- zatrucia lekami
- środkami chemicznymi czy gazami
- rozległe oparzenia, udar cieplny
- wyziębienie organizmu
- porażenie prądem
- podtopienie lub utonięcie
- agresja spowodowana chorobą psychiczną
- dokonana próba samobójcza
- upadek z dużej wysokości
- rozległa rana, będąca efektem urazu
- urazy uniemożliwiające samodzielne poruszanie się
Nie należy wzywać karetki ani jechać na SOR, gdy potrzebujemy:
- wizyty lekarskiej
- kiedy stan naszego zdrowia nie jest zagrożony i nie wymaga natychmiastowej interwencji medycznej
- wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
- recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym
- rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia
- skierowania do specjalisty
- badań dodatkowych i konsultacji specjalistycznych, zaleconych przez lekarza leczącego
- zwolnienia lekarskiego
- wniosku do ZUS
- skierowania do sanatorium oraz wszelkich innych zaświadczeń i druków medycznych, które wystawiane są przez lekarza rodzinnego w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej
W wymienionych powyżej przypadkach należy zgłosić się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
Jak wezwać karetkę
Gdy dzwonimy na pogotowie, to: przede wszystkim zachowajmy spokój!, dzwonimy pod numer alarmowy: 112 lub 999, po zgłoszeniu się dyspozytora podajemy:
- dokładne miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne)
- powód wezwania
- co się stało (czy poszkodowany oddycha, rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych)
- kto potrzebuje pomocy (dane osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, obejmujące w miarę możliwości: imię, nazwisko, płeć i wiek)
- kto wzywa pogotowie (nasze imię i nazwisko, numer telefonu, w przypadku, gdy dzwoniącą osobą jest krewny informację o stopniu pokrewieństwa)
- odpowiadajmy dokładnie na wszystkie pytania dyspozytora, nawet jeśli wydają się nam one bezsensowne czy błahe. To właśnie na podstawie naszych odpowiedzi dyspozytor podejmie decyzję o wysłaniu karetki pogotowia.
Źródło: NFZ, szpitale-polskie.pl