Prawa pacjenta

Pacjent ma prawo do:

  1. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
  2. informacji o swoim stanie zdrowia;
  3. zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
  4. wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
  5. zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  6. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
  7. dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
  8. zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
  9. poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
  10. opieki duszpasterskiej;
  11. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Prawa pacjenta psychiatrycznego

Pacjent psychiatryczny ma dodatkowo prawo do:

  • leczenia w warunkach zapewniających poszanowanie jego godności, wolności i praw człowieka;
  • hospitalizacji wyłącznie za swoją zgodą, chyba że jego stan zdrowia uzasadnia przyjęcie bez zgody na mocy przepisów prawa (np. w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia własnego albo innych osób);
  • zaskarżenia decyzji o przyjęciu do szpitala psychiatrycznego bez zgody;
  • informacji o przyczynach przyjęcia oraz planowanym leczeniu;
  • kontaktu z osobami bliskimi i przedstawicielem ustawowym;
  • korzystania z telefonu, poczty i innych środków porozumiewania się;
  • pomocy Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w ochronie swoich praw.

Kontakt

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13 01-231 Warszawa
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
Bezpłatna infolinia ogólna: 800 190 590

Strona internetowa: https://www.gov.pl/web/rpp/

 

Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego

Pacjent hospitalizowany psychiatrycznie może zwrócić się bezpośrednio do:

e-mail: d.opala@rpp.gov.pl

 

Ustawa o prawach Pacjenta

Przejdź do treści